Omzet en resultaat zijn moeilijk vergelijkbaar met die in voorgaande jaren door de overname van het Franse Norbert Dentressangle. De omzet steeg daardoor met 16%, maar zou autonoom met slechts 2,6% zijn toegenomen.

Het resultaat voor belastingen, rente, afschrijvingen en bijzondere posten kwam uit op 267 miljoen euro, 4,9% van de omzet. Maar daarin was een bedrag van 88,4 miljoen euro verwerkt wegens transactie- en integratiekosten als gevolg van de overname. Laten we die eenmalige lasten weg, dan komen we op een resultaat van ruim 355 miljoen euro.

Het resultaat voor rente, belastingen en afschrijvingen van goodwill kwam uit op 130 miljoen euro, 2,4% van de omzet en 22,5% minder dan een jaar eerder. Halen we hier de eenmalige lasten uit, dan resulteerde echter een bedrag van 222 miljoen euro, wat juist 32% meer was dan een jaar eerder.

Volgens topman Troy Cooper van XPO Logistics Europe deden het landvervoer en de logistiek het vorig jaar beter dan verwacht. Het wegvervoer zag de omzet 2,6% toenemen, ondanks de gedaalde dieselprijs. In de zeevrachtexpeditie had zijn bedrijf wel last van de terugval in de Aziatische economie, maar kon dit deels worden goedgemaakt door de activiteiten te concentreren ‘naar onze belangrijkste zeevaartlijnen’.