Verladers en expediteurs moeten per 1 juli een geverifieerd gewicht van elke exportcontainer opgeven. Onduidelijk is nog hoe dit precies moet. ‘In de regelgeving (afkomstig vanuit de International Maritime Organization – red.) wordt gesteld zij dit “op tijd” moeten doen, maar wat “op tijd” precies is moet de markt zelf bepalen’, zegt beleidsmedewerker Robin van Leijen van de Nederlandse expediteursorganisatie Fenex. ‘Reders zijn hierover tot nu toe niet duidelijk waardoor expediteurs vrezen dat zij in de problemen komen met tijdige implementatie van de regels.’

Het gaat om praktische regels zoals hoe ver van te voren het gewicht moet worden aangeleverd en op welke manier dat gebeurt. Moet er een fysiek document worden opgesteld of kan het opgeven elektronisch? ‘Het lijken misschien eenvoudig af te spreken zaken, maar het effect voor de markt is groot als dit niet tijdig gebeurt’, zegt Van Leijen. ‘Groupagebedrijven moeten soms bij wel zestien verschillende partijen de gewichten opvragen om tot het totaal te komen. Daar is tijd voor nodig.’

Ook bestaat de vrees dat reders eigen methodes gaan implementeren voor het opgeven van het gewicht. Fenex pleit voor het gebruik van een gestandaardiseerd elektronisch bericht. ‘Die zijn beschikbaar’, zegt Van Leijen.

Ook ontbreekt het aan uniformiteit over de regels binnen de IMO-lidstaten. Het geverifieerde gewicht van containers kan met behulp van fysieke weging of berekening bepaald worden. Het gebruik van de rekenmethode is echter verbonden aan extra regels. In Nederland is bijvoorbeeld afgesproken dat AEO- en ISO-gecertificeerde bedrijven voldoende hebben aangetoond dat zij het gewicht kunnen berekenen, maar in Groot-Brittannië moeten bedrijven een speciale audit aanvragen om in aanmerking voor het gebruik van de rekenmethode te komen. Hoewel de regelgeving per 1 juli al ingaat zijn veel landen nog niet klaar met hun regels over de containerweegplicht. Het is daardoor ook onduidelijk of alle landen bijvoorbeeld eenzelfde toegestane afwijkingsmarge van 5% zullen hanteren.

De overkoepelende Europese expediteursorganisatie CLECAT roept overheden en rederijen daarom met klem op om actie te ondernemen en duidelijke afspraken te maken. De organisatie heeft hiertoe een aantal aanbevelingen gepubliceerd.