Het geheel gaat naar ‘paal 91’ in het binnenmeer van Maasvlakte 2. De hele losoperatie, inclusief het doorbranden van alle bevestigingen, neemt drie dagen in beslag. Vervolgens wordt de ‘Scylla’ naar de Rotterdam Offshore Group in de Waalhaven gesleept.

De installatiereus is november vorig jaar opgeleverd door het Zuid-Koreaanse Samsung en in december op transport gegaan. De records zitten vooral in de afmetingen. Zo is het voorzien van 105 meter lange poten, waarmee het zichzelf kan opvijzelen om windturbines en andere onderdelen van windparken op zee te installeren.

Verder heeft het een door het Schiedamse Huisman geleverde recordkraan van 1.500 ton aan boord en is er een vrije dek-oppervlakte van 5.000 vierkante meter. Opdrachtgever is het Britse Seajacks, dat al vier van dergelijke schepen exploiteert (de ‘Kraken’, ‘Leviathan’, ‘Hydra’ en ‘Zaratan’) en daarmee de grootste verhuurder in dit segment op de Noordzee is. De bouwprijs is overigens niet bekendgemaakt.

Eerste klus wordt de aanleg van het Veja Mate-windmolenpark door Offshore Windforce, een 50/50 joint venture van Van Oord en Boskalis. Dat heeft het schip gehuurd voor de aanvoer en installatie van 67 funderingspalen (monopiles) met een gewicht van 1.300 ton en een lengte van 85 ton meter per stuk. Daarmee wordt de ‘Scylla’ het komende zomerseizoen een vaste gast in de Eemshaven, van waaruit de palen worden afgevoerd.

Van Oord en Boskalis haalden het contract ter waarde van 500 miljoen euro voor de levering, vanaf ontwerp tot en met installatie van de palen, midden vorig jaar binnen. Een eenvoudige rekensom leert dat de stukprijs per installatie op 7,5 miljoen euro komt. Het park krijgt een vermogen van 400 MegaWatt en moet eind 2017 klaar zijn.

De ‘Scylla’ is ook al gehuurd voor een tweede grote klus, het transport en de installatie van 87 windturbines naar een Brits windpark. Dat gaat medio 2017 van start en betreft de uitbreiding van het bestaande Walney-park in opdracht van Dong Energy.