Met hun hoogte van meer dan 130 meter en reikwijdte van 25 containers kunnen deze kranen de grootste containerschepen ter wereld behandelen. Ze zijn uitgerust met ‘dual hoist’ spreaders waarmee gelijktijdig twee 40-voet containers of vier 20-voet containers kunnen worden behandeld.

MPET heeft nog vier extra dergelijke kranen besteld bij ZPMC, om ze tegen einde 2016 te leveren. Zodra de terminal volledig operationeel is, zal MPET over 41 containerkranen en tien aanlegplaatsen beschikken. De site van 240 hectare in de Waaslandhaven –het deel van de Antwerpse haven links van de Schelde– zal over in totaal iets meer dan 3,5 kilometer kadelengte beschikken. Ze zal dan de grootste containerterminal van Europa huisvesten, goed voor een capaciteit van 9 miljone TEU.

MPET is een joint venture tussen PSA en Terminal Investment Limited (TIL) en is de belangrijkste Europese hub voor MSC. Momenteel is zowat de helft van de terminal al afgewerkt. PSA en TIL investeren 400 miljoen euro in de vervollediging van de infrastructuur van de MPET.