Dat stelt scheepvaartinvesteerder Danish Ship Finance gisteren in de kritische Shipping Market Review, die gisteren uitkwam. De analyse is zeer somber over de wereldwijde scheepvaart en spreekt van een historische en structurele daling van de vrachtvolumes over zee tot in ieder geval 2030. De prognose geldt voor zowel containervaart, droge bulktransport en de tankvaart.

Scheepvaartbedrijven kunnen er niet meer vanuit gaan dat wereldwijde economische groei ook automatische leidt tot grotere vrachtvolumes. De analisten van Danish Ship Finance schetsen een toekomst van technologische ontwikkelingen en een omslag van fossiele naar duurzame brandstoffen, waardoor het belang van vervoer over zee veel minder belangrijk wordt.

Daarnaast wijzen alle signalen erop dat China zich in sneltreinvaart ontwikkelt van een productie-economie naar een consumentgerichte economie, aldus de Shipping Market Review. Droge bulk- en containervaart ondervinden dat nu al. De tankvaart zal hier op termijn ook door worden getroffen, aldus het rapport. De vraag naar tanktransport zal nog eens extra worden verminderd als de uitbreiding van de ESPO-pijpleiding die olie van Oost-Siberië naar China gaat vervoeren, in 2020 klaar is.

Danish Ship Finance waarschuwt de markt en investeerders daarom dat de huidige opleving in tanktransport over zee, gedreven door lage olieprijzen, hoge olieproductie en toegenomen olie handel, van korte duur is. In het meest positieve scenario duurt het huidige herstel tot 2016.