De twee hebben een intentieverklaring gesloten over de oprichting van een joint venture, waarin ook andere partijen kunnen participeren. Details over de aandelenverhouding en investeringsbedragen worden niet bekend gemaakt. Eergisteren maakte APMT bekend dat het een belang van 20% neemt in Qingdao Port Dongjiakou Multi-Purpose Terminal in China, dat zich onder meer met graanoverslag gaat bezighouden.

De containerterminal operator bereikte vorige maand een akkoord met de Italiaanse overheid over de bouw van de nieuwe multi purpose terminal in Vado. De Italianen investeren 300 miljoen in de aanleg van de infrastructuur, APMT 150 miljoen in terminal equipment. APMT nam eerder dit jaar de Vado Ligure Reefer Terminal over van het Italiaanse familiebedrijf GF Group. Die wordt in de nieuwe terminal geïntegreerd.

APMT heeft al vier kadekranen en veertien automatische stapelkranen besteld voor de terminal, die een capaciteit van 800.000 teu krijgt en begin 2018 open moet gaan. De kranen kunnen schepen tot 18.000 teu aan en worden daarmee de grootste van Italië. Ze moeten begin 2017 worden afgeleverd.