Dit heeft de in Den Haag gevestigde groep laten weten naar aanleiding van een overeenkomst met de Chinese haven Qingdao over de ontwikkeling van het nieuwe havengebied Dongjiakou. Die moet de capaciteit van de haven met 300 miljoen ton vergroten tot bijna 800 miljoen ton, waarmee Qingdao op de huidige ranglijst ’s werelds grootste haven zou zijn.

APMT neemt een belang van 20% in Qingdao Port Dongjiakou Multi-Purpose Terminal, dat zich vooral gaat richten op de overslag en doorvoer van agribulk en stukgoed. Volgens APMT importeerde China vorig jaar ruim zestig miljoen ton soja en veertien miljoen ton graan en rijst. Verwacht wordt dat die hoeveelheden de komende jaren zullen stijgen.

Topman Kim Fejfer zegt dat de groep bereid is ook elders in de overslag van agribulk te investeren. APMT heeft al belangen in graanterminals in Callao in Peru en Poti in Georgië. De Deense groep heeft in China belangen in negen containerterminals in zes havens, waaronder de Qingdao Qianwan Container Terminal. Daarin zijn ook Cosco en DP World aandeelhouder.