De omzetdaling, van 13 miljard frank naar 12,4 frank (11,36 miljard euro) schrijft de Zwitserse expediteur en logistiek dienstverlener toe aan valuta-effecten. De nettowinst steeg 6,7% tot omgerekend 468 miljoen euro.

In de zeevrachtexpeditie verhoogde Kuehne + Nagel het bedrijfsresultaat met 11,7%. De brutowinst per teu nam 4,4% toe en de brutowinstmarge steeg van 30,2 tot 32,7%. Het bedrijf profiteerde vooral van de Amerikaanse invoer uit Azië en Europa. Het vervoer tussen Europa en Azië bleef zich zwak ontwikkelen.

In een stagnerende luchtvrachtmarkt wist Kuehne + Nagel de eigen volumes in de eerste drie kwartalen toch met 5,1% op te voeren. Het bedrijfsresultaat steeg 11% en de brutowinstmarge ging omhoog van 27,5 naar 30%.

In het landvervoer daalde de omzet 12,1%. Dat had te maken met de lagere dieselprijs. Het resultaat bleef stabiel. Opnieuw stootten de Zwitsers de minst renderende omzet af. Onlangs werd in de Verenigde Staten ReTrans overgenomen, een organisator van wegvervoer in de VS. Sinds augustus telt ReTrans mee in de cijfers van Kuehne + Nagel.

De enige divisie die een lager bedrijfsresultaat moest boeken, was de contractlogistiek. Het resultaat daalde hier met 21 miljoen frank tot 86 miljoen frank, een kleine 79 miljoen euro. Er werden wel nieuwe klanten aangetrokken, maar er werd in het Verenigd Koninkrijk ook gereorganiseerd, hetgeen het resultaat negatief beïnvloedde.