De operatie maakt onderdeel uit van een grootscheeps investeringsplan van zusterbedrijf CLdN van de Belgische familie Cigrang. Die heeft aangekondigd zijn Europese netwerk van ro/ro-verbindingen de komende jaren voor honderden miljoenen te willen versterken met investeringen in nieuwe schepen en uitbreiding van terminals.

Topman Christian Cigrang heeft laten weten dat het transport van auto’s via de voormalige Car Terminal de komende jaren flink omhoog moet. Die kocht het bedrijf vorig jaar van Broekman, die het aantal auto’s de afgelopen jaren juist fors zag afnemen.

Het gaat daarbij vooral om exportstromen van de Duitse auto-industrie, onder andere van Daimler. Die zou een deel van zijn overzeese export willen verleggen van Bremerhaven naar Rotterdam. Volgens Cigrang zou het aantal auto’s via Rotterdam de komende twee jaar met 350.000 stuks kunnen groeien.

Daar is een verdubbeling van het aantal sporen op de terminal van twee tot vier voor nodig, aangezien de autofabrieken het grootste deel van hun overzeese export met de trein naar de zeehavens sturen. De terminal gaat daarnaast de overslagcapaciteit voor containers en stukgoed uitbreiden via de overslag van nieuwe kranen.