Dat gebeurde recentelijk op de ‘Leto’, een schip dat vaart op de AX4-dienst van de G6-alliantie. De overslag bedroeg, om precies te zijn, 41,6 moves per kraan per uur, 1,7 meer dan het vorige record. Dat werd vier maanden geleden gevestigd op het triple-E schip ‘Munkebo Maersk’ van 18.270 teu.

Voor zover bekend is het de eerste keer dat een Europese terminal de ‘magische’ grens van veertig moves (overslagbewegingen) doorbreekt. In havens als Shanghai en Singapore worden dit soort snelheden wel regelmatig gehaald. Volgens APMTR staan 40-plus containerterminals internationaal bekend als ‘de top benchemark’.

De niet-geautomatiseerde terminal heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot één van de snelste ter wereld en neemt juist deze week in Hamburg een prijs in ontvangst als snelste in Europa. Het is de vierde keer op rij dat APMTR bovenaan de rangschikking prijkt, die halfjaarlijks door de Amerikaanse Journal of Commerce wordt samengesteld.

De aankondiging van APMTR komt op het moment dat de APM Terminals nieuwe geautomatiseerde terminal op Maasvlakte 2 extra maatregelen treft om de productiviteit te verbeteren. Volgens topman Ben Vree, verantwoordelijk voor alle Europese terminals van APMT, bedraagt die op dit moment zeventien moves per kraan per uur. Dat moet naar minimaal 35.

APMT2 heeft voor de zomervakantie het programma Making Moves in gang gezet om de overslagsnelheid te vergroten. Verder is er nieuwe top aangetreden in de persoon van algemeen directeur Hans van Kerkhof en operationeel directeur Richard Betten. Saillant detail: beide hebben in het verleden in die functies bij APMTR gewerkt.