Dat schrijft Dirk Visser van onderzoeksbureau Dynamar in een analyse van de Noordwest-Europese containersector aan de vooravond van de opening van de geautomatiseerde terminal Rotterdam World Gateway op Maasvlakte 2. Het is één van de drie grote nieuwe terminals die dit jaar operationeel worden.

De andere zijn het eveneens volledig geautomatiseerde APMT2 op Maasvlakte 2 en Liverpool2 Container Terminals. De laatste heeft het opslagproces wel geautomatiseerd, maar werkt nog wel met bemande kadekranen. De twee nieuwe terminals op de Maasvlakte werken met op afstand aangestuurde kranen, waarbij 90% van de overslaghandeling automatisch verloopt.

In zijn onderzoek, dat 75 bestaande terminals en twintig nieuwe projecten omvat, rekent Visser voor dat de grote carriers een productiviteit van 6.000 moves, laden en lossen samen, per dag willen. Daardoor kan de haventijd van de nieuwe superschepen tot bijna 20.000 teu binnen de perken blijven. Op dit moment zijn er nog geen terminals die die productiviteit halen. Volgens de onderzoeker gaan de meeste terminals er vanuit dat 3.500 moves per dag een realistisch maximum is.

De Delta Terminal van ECT kwam er enige tijd geleden in de buurt met de afhandeling van de 13.800 teu grote ‘Thalassa Hellas’ van Evergreen, die in totaal 18.500 teu kwam laden en lossen. Dynamar berekende de productiviteit op 28 moves per kraan per uur en 3.270 in totaal per dag, ‘nog ver verwijderd van de gewenste 6.000 teu per dag’.

Hij gaat er echter van uit dat APMT2 en RWG dat niveau wel kunnen halen op hun nieuwe terminals. ‘APMT2 verwacht per uur 50% meer moves te halen en RWG gaat uit van veertig moves per kraan per uur. Dat komt in beide gevallen neer op 6.000 moves per dag, uitgaande van de inzet van zes geautomatiseerde kranen per schip. Het stuwplan van het schip moet daar dan wel op afgestemd zijn.’