De immense kranen stonden na sluiting van de Amsterdamse containerterminal door eigenaar Hutchison in 2012 enkele jaren werkeloos langs de kade bij het Noordzeekanaal. Volgende week zullen de havenkranen op transport worden gezet naar de nieuwe bestemmingen: de haven van Tenerife en het Poolse Gdynia.

Voor de nieuwe uitbater HCT van de Amsterdamse containerterminal waren de gigantische containerkranen ongeschikt, zegt haar directeur Michael van Toledo. ‘Voor de vaargebieden waarop wij ons richten zoals de VS en het Caraïbisch gebied en shortsea zijn deze containerkranen niet geschikt. Wij zoeken naar een kleinere maatvoering naast een mobiele kraan’, zegt hij.

HCT kijkt nu met eigenaar TMA en huurbaas Hutchison naar twee kleinere containerkranen. Daarvoor is straks wel een wijziging van de bestaande vergunning voor de containerterminal nodig, zegt Van Toledo. ‘We hopen dan ook dat overheden mee zullen werken aan een soepele en snelle aanpassing. Dan kunnen de kranen er wellicht al binnen enkele maanden staan’. In de tussentijd zal het werk worden verricht met een gehuurde mobiele kraan.

ACT begon bij de start twaalf jaar geleden als Ceres-Terminal met negen nieuwe containerkranen. Die vertegenwoordigden destijds een totale nieuwwaarde van bijna 100 miljoen euro ofwel elf miljoen per stuk. In 2012 werden al vier kranen door Hutchison verkocht in het kader van een ingrijpende reorganisatie bij ACT verkocht aan de haven van Tenerife (drie stuks) en een aan de Spaanse haven van Gijón.