Die komt aan de oostkant van terminal, die nu over 500 meter kade aan de zuidkant beschikt. Het Havenbedrijf verwacht dat het project zo’n anderhalf jaar in beslag neemt. Rhenus richt zich vooral op non-ferro metalen, staalproducten en projectlading.

Het bedrijf speelt met de nieuwe kade in op de groeiende vraag naar de overslag van breakbulklading en van on- en offshore-gerelateerde bedrijven, aldus een gezamenlijke bekendmaking van Rhenus Logistics en het Havenbedrijf. Daarnaast wil het bedrijf zijn kadeactiviteiten efficiënter inrichten.

De terminal beschikt over drie mobiele kranen met een hefcapaciteit van honderd ton en neemt na de oplevering van de nieuwe kade een vierde kraan in gebruik. Daarnaast zet het bedrijf regelmatig zogenoemde Sennebogen-kranen in voor de overslag van metalen. De terminal is twintig hectare groot, waarvan niet minder dan zeven hectare overdekt.

Rhenus kocht de terminal op de Maasvlakte vier jaar geleden van ferryrederij DFDS en heeft sindsdien fors geïnvesteerd in overdekte opslagruimte. Op Pier 1 in het Waalhavengebied beschikt de groep over een terminal van zes hectare, waarvan een derde overdekt, met een kade van 900 meter.