Dat zegt Christo van der Meer, senior adviseur ketenlogistiek van FloraHolland. Hij is de afgelopen jaren bezig geweest met het opzetten van de kwalitatief goede logistieke reeferdienst voor snijbloemen vanuit de Hoorn van Afrika naar Nederland. Daarbij worden de kwetsbare snijbloemen voor de zeereis van 24 dagen min of meer in coma gebracht bij een constante temperatuur van juist boven het vriespunt.
FloraHolland heeft vorige week de tiende proefzending. ‘Het is de laatste proef, maar in feite zijn we klaar en staat de koelketen. We kunnen nu vanaf de zomer de reeferdienst opschalen naar een reguliere commerciële zeedienst met tarieven, vaarschema en leveringscondities.

De verkoop van de dienst aan exporteurs zal FloraHolland zelf gaan verzorgen vanuit Kenia, waar het eigenaar is van een eigen expeditiebedrijf Q7, terwijl er ook in Nederland bij FloraHolland managers worden vrijgemaakt voor de contacten met de ontvangende partijen en opdrachtgevers.

Volgens Van der Meer zijn er de afgelopen jaren proeven gedaan met 150 soorten rozen. ‘Daarvan waren er slechts twintig varianten niet geschikt voor de lange zeereis naar Europa, zegt hij. ‘Wij zullen dan ook aan de markt advies verstrekken welke rozenvarianten wel in de reefercontainer kunnen.’

Van der Meer verwacht dat op termijn rond de 20% van de huidige Keniase bloemenexport van het huidige luchtvrachtvervoer naar de containervaart zal verhuizen. Hij wijst er daarbij op dat los van lagere kosten van rond de 50% er ook een milieuvoordeel is in de vorm minder CO2 emissie. ‘Daarnaast kunnen wij een kwalitatief betere koellogistiek bieden dan de luchtvrachtsector.’

Hij wijst er op dat het reefervervoer van bloemen vanuit Colombia, waarmee acht jaar geleden werd begonnen, nu een marktaandeel heeft van 20% tot 25%. ‘Ik verwacht dat het ongeveer dezelfde kant zal uitgaan met de uitvoer van bloemen vanuit Kenia.’

Van der Meer weet nog niet of hij ‘zijn kindje’ straks uit handen zal geven. ‘Wellicht dat ik het nog een beetje leer lopen en er dan op afstand nog bij betrokken zal blijven.‘

Zie verder Nieuwsblad Transport van deze week.