Hapag-Lloyd heeft in 2014 zwaar verlies geleden. De overname van de Chileense containercarrier CSAV sloeg een diep gat in de financiële resultaten van de Duitse rederij.

‘Puur op het resultaat afgaande, was 2014 ongetwijfeld een extreem teleurstellend jaar’, zegt de Nederlandse topman Rolf Habben Jansen van Hapag-Lloyd. ‘Tegelijkertijd heeft de de fusie met CSAV ervoor gezorgd dat wij nu veel concurrerender zijn. We zijn daarom ook optimistisch over de toekomst.’


Het verlies van Hapag-Lloyd is afgelopen jaar meer dan verzesvoudigd en kwam uit op 603,7 miljoen euro. In 2013 belandde de Duitse containercarrier nog 97,4 miljoen euro in het rood. De ebitda kwam uit op 98,9 miljoen euro, tegenover 389,1 miljoen in 2013. Het verlies werd vooral veroorzaakt door de overname en integratie van CSAV, de Chileense fusiepartner van de Duitsers.

De Duitse containercarrier zag zijn vrachtvolume wel met 7,5% stijgen tot 5,9 miljoen teu. Dat zorgde ervoor dat de omzet groeide naar 6,8 miljard euro, 3,7% meer dan in 2013.

Naast de dure overname van CSAV heeft Hapag-Lloyd is de Duitse rederij afgelopen jaar ook geconfronteerd met dalende vrachttarieven. Het gemiddelde tarief kwam uit op 1.434 dollar per teu, een daling van 3,2% ten opzichte van 2013.

Volgens Habben Jansen zijn de eerste synergievoordelen van de fusie met de Chilenen al zichtbaar. De samensmelting van de twee rederijen moet op termijn een jaarlijkse besparing van 300 miljoen dollar opleveren.

Samen met onder andere Hamburg Süd, CMA CGM lanceert Hapag-Lloyd vanaf juli nieuwe diensten tussen Azië en de west- en oostkust van Latijns-Amerika. Deze diensten worden door vijftig schepen uitgevoerd, waarvan Hapag-Lloyd er twintig zal leveren. Daarvan komen zeven nieuwbouwschepen van 9.300 teu uit de vloot van CSAV.