Dat was 4,2% meer dan een jaar eerder. In Duitsland sloeg Eurogate 3,5% meer containers over: 8,1 miljoen teu. De enige dissonant was Jade-Weser-Port, de diepzeehaven bij Wilhemshaven, waar de overslag terugviel van 67.000 teu.

Een jaar eerder was dat 76.000 teu. Jade-Weser-Port heeft een capaciteit van 2,7 miljoen teu, maar heeft, enkele jaren na de opening, nog nauwelijks klanten. Daarin komt echter dit jaar verandering. De 2M-Alliantie van Maersk en MSC laat nog deze maand het eerste zeer grote containerschip een aanloop in de nieuwe haven maken.

Dat wordt het eerste schip in twee lijndiensten tussen het Verre Oosten en Europa en één dienst tussen het Midden-Oosten en het Indiase subcontinent en Europa die de twee reders in Jade-Weser-Port zullen laten afhandelen.

Verder heeft chemieconcern BASF aangekondigd gebruik te willen maken van Jade-Weser-Port en neemt het handelshuis Tschibo proeven met deze haven.

Eurogate zag de overslag in Bremerhaven stagneren op 5,8 miljoen ton. In Hamburg werd een overslaggroei behaald van 16,7% op een totaale van 2,3 miljoen ton. In de Russische haven Ust-Luga bij Sint-Petersburg ging de overslag met bijna 70% omhoog naar ruim 103.000 teu. Ook dit is een nieuwe haven.