Volgens voorzitter Paul Ziemiak van de Junge Union moet het minimumuurloon van 8,50 euro niet gelden voor transitoverkeer door Duitsland over de weg en ook niet voor scheepsbemanningen die kort de Noord-Duitse zeehavens aandoen.

Ziemiak hekelt ook het feit dat het minimumloon geen rekening houdt met seizoenseffecten en regionale verschillen. Ook worden alle branches volgens hem ten onrechte over één kam geschoren.

Volgende week reizen Europees Transportcommissaris Violeta Bulc (foto) en haar collega van Tewerkstelling, Marianne Thyssen, af naar Berlijn om over de effecten van het minimumloon te praten met de Duitse regering. Polen en Tsjechië hebben er bezwaar tegen gemaakt dat het ‘Mindestlohn’ ook geldt voor buitenlandse chauffeurs.

Deze landen vrezen dat hogere loonkosten als gevolg van het Duitse minimumloon tot faillissementen in het Poolse en Tsjechische wegvervoer zullen leiden.

De Europese Commissie zegt dat het minimumloon in Duitsland op zich volledig strookt met de sociaal-politieke doelstellingen van de Commissie. ‘Maar het feit dat de beide betrokken commissarissen de volgende week Berlijn bezoeken, geeft wel aan hoe serieus de Europese Commissie de ingebrachte bezwaren neemt’, aldus een woordvoerder van de Commissie.