10 miljoen containers per jaar wordt als een magische grens gezien in Hamburg. ‘We halen het dit jaar net niet, vooral vanwege de sancties door en tegen Rusland,’ zegt Gunther Bonz, President van het Ondernemersverbond Haven Hamburg. Rusland is een van de grootste handelspartners van de haven, zeker als het om de aan- en afvoer van containers gaat. Door de sancties en de verslechterde economische situatie in het land viel het volume ongeveer zes procent terug.

De totale overslag, dus inclusief bulk, zal in 2014 uitkomen op 144 miljoen ton, een record. De haven heeft zich herstelt van de dip die de crisis in 2008 veroorzaakte. Bonz stelt dat Hamburg sinds het begin van de crisis grote investeringen deed, met name in de spoorverbindingen.

In 2007 werd ongeveer een derde van de goederen over het spoor verder vervoerd, inmiddels is dat opgelopen tot meer dan 40%. Het is onder meer te danken aan verbeterde verbindingen met het achterland, dat Hamburg zijn marktaandeel in de Europese containermarkt kon uitbouwen tot 27%.

Een andere trend die het havenbedrijf signaleert is de grootte van de schepen die Hamburg aandoen. In 2014 ontving de haven meer dan 500 schepen die 10.000 teu of meer kunnen vervoeren. Om deze schepen, met een lengte tot 400 meter, te kunnen verwerken werd de infrastructuur aangepast. Een tegenvaller voor Hamburg is wel, dat een beslissing over het verdiepen van de vaargeul pas in de loop van 2015 zal worden genomen.

Voor de toekomst verwacht Bonz een groei tot 15 miljoen teu aan het eind van dit decennium, een groei van 50%. ‘Makkelijk zal het niet zijn. Volgend jaar gaan in Rotterdam verschillende nieuwe terminals draaien. De concurrentiestrijd zal heviger worden.”