‘De schaalvergroting in de zeevaart is de belangrijkste trend’, zegt Rubens. De gevolgen daarvan zijn volgens hem nadelig voor de klanten en gaan voor hen leiden tot een stijging van de kosten. Dat komt door de langere transittijden die de schaalvergroting en alliantievorming veroorzaken. Die transittijden worden ook minder betrouwbaar. Ook zullen de verzekeringspremies gaan stijgen door de concentratie van containers op een kleiner aantal schepen en gaan de grote schepen van 10.000 teu zorgen voor grotere piekbelastingen op de terminals. Daardoor kan congestie ontstaan die middels toeslagen wordt doorberekend aan de klant, net zoals het geval was in de haven van Rotterdam afgelopen zomer.

Dat die piekbelastingen in de toekomst alleen maar verergeren blijkt volgens Rubens uit een analyse van de orderboeken. ’82 procent van de containerschepen die in de orderboeken staan zijn groter dan 8.000 teu. 39 procent is zelf groter dan 14.000 teu.’ Waarmee hij aangeeft dat de megacarriers de nieuwe norm worden en de gemiddelde scheepsgrootte flink zal stijgen.

Maar hoewel de kosten stijgen verwacht Rubens dat de service gaat verminderen. ‘Er komen minder frequente afvaarten en minder directe verbindingen waardoor er meer doorvoer nodig zal zijn.’

Rubens kreeg kritiek te verduren van Fer Penders, directeur van “K” Line Nederland, en MSC Nederland-directeur Theo van Ravesteyn. Zij noemden zijn verhaal éénzijdig. Zie hun reactie in de video hieronder.