Spoorcontainers die per schip binnenkomen of afgevoerd moeten worden, zullen per vrachtwagen vervoerd worden tussen de nieuwe en de bestaande APM Terminal Rotterdam (APMT-R). Dat gaat om grote aantallen, van naar schatting 500 tot duizend teu per week. Maersk heeft voor deze opdracht een tender uitgeschreven onder een groep container truckers en is nu bezig met de selectie van één of meer vervoerders.

De afhandeling van spoorlading is de eerste echte commerciële activiteit van APMT MV2, waarvan de start van de waterzijdige afhandeling eerder met drie maanden werd uitgesteld tot februari. Die datum staat nog steeds en de feestelijke opening van het complex staat voor april in de planning.

Door de treinen naar de nieuwe terminal te sturen, maakt Maersk een eind aan de afhankelijkheid van APMT-R voor spoorlading van ECT Delta. De APMT-terminal heeft geen eigen spooraansluiting en laat voor de trein bestemde containers afhandelen door buurman ECT. Die beschikt over twee eigen spoorterminals, de zogenoemde on dock railterminal op de Delta Terminal en de Rail Terminal West buiten het hek van ECT Delta.

ECT zou daarvoor torenhoge kosten in rekening brengen. Het wegsnijden daarvan zou de kosten van het trucken ruimschoots compenseren. ECT-woordvoerder Rob Bagchus ontkent ten stelligste dat het bedrijf daarvoor te hoge tarieven in rekening brengt. ‘Onzin, wij overleggen daarover met klanten en daar komen redelijk tarieven uit. De suggestie dat wij daarin monopolistisch zouden handelen is onterecht.’

APM Terminals en Maersk Line wilden dinsdag geen toelichting geven en verwezen naar een persbericht dat woensdag is verspreid. Daarin meldt APMT dat de rail terminal ‘vandaag’ al drie wekelijke diensten naar het Europese achterland behandelt. Het aantal wekelijkse treinen zal in de loop van volgend jaar uitgebreid worden tot meer dan tien.
Directeur Frank Tazelaar zegt dat landzijdige afhandeling op de nieuwe terminal even belangrijk is als de waterzijdige: ‘Efficiënte en naadloze afhandeling van alle modaliteiten is een sleutelfactor voor onze klanten’. Hij laat verder weten dat het eerste grote schip nog voor het eind van het jaar wordt behandeld en dat vanaf februari de eerste wekelijkse dienst naar de nieuwe terminal komt.