De containerstuwadoor meldt in zijn bedrijfsblad Fast Forward verder dat er ook elf automatische stapelkranen (asc’s) zijn besteld, die containers ‘één over vijf’ kunnen tillen en stapelen. Recentelijk zijn ook nog zeven nieuwe straddle carriers in gebruik genomen.

Die bestellingen maken deel uit van een investeringsprogramma van naar schatting 250 miljoen euro, dat het bedrijf dit jaar in gang heeft gezet en dat gericht is op een forse vergroting van de productiviteit. ECT bereid zich daarmee voor op de opening van de terminals RWG en APMTR2 op Maasvlakte2 in de loop van volgend jaar.

Afgelopen zomer zijn al vijf ULCS-kranen geïnstalleerd en werd de scheiding tussen de deelterminals DDE, DDW, DDN en Delta Barge Feeder ongedaan gemaakt. Die operatie lag mede aan de basis van de langdurige congestieproblemen tijdens de zomermaanden.

De nieuwe kranen kunnen tot vijftig meter hoog hijsen en hebben een bereik boven het water van zeventig meter. Daarmee zijn ze geschikt voor ultra large container ships van 24 containers breed. De grootste schepen die nu in de vaart zijn, zoals de ruim 19.000 teu tellende ‘CSCL Globe’ van China Shipping, laden containers 23 rijen breed.