Deze bevestigt in opdracht van de terminals, RWG, APMT en ECT/Euromax, te werken, maar wil over het verloop van de gesprekken niets kwijt. Wel noemt hij het ‘van enorm belang voor de Rotterdamse haven dat de terminals een akkoord sluiten over het onderling uitwisselen van containers’. Hij is in september aan de slag gegaan en verwacht de opdracht eind deze maand af te ronden.

Havenbedrijf Rotterdam wil alleen kwijt dat Veenstra ‘bij het proces betrokken is’, maar weigert iedere verdere toelichting. Daarnaast heeft het onderzoeksbureau Ecorys opdracht gekregen om een plan te schrijven voor het gebruik van de CER. Volgens insiders laat het onderzoeksrapport op zich wachten omdat partijen het niet over de definitieve versie eens kunnen worden, bang als ze zijn dat de aanleg van de CER ten koste van hun eigen positie gaat.

Het Havenbedrijf gaat uit van een investering van tachtig miljoen euro in een verbinding tussen ECT Delta, APMTR1 en 2, RWG en Euromax. Binnen het Havenbedrijf gaan stemmen op om de interne baan geschikt te maken voor agv’s. Het zou voor het eerst zijn dat deze onbemande wagens buiten het hek van containerterminals worden ingezet. De terminals zelf hebben echter een sterke voorkeur voor multi trailer systems, containertreintjes op rubber banden, die tien twintigvoeters ineens kunnen vervoeren.

Meer in de papieren editie van NT van deze week.