Gesteund door de International Transport Workers’ Federation (ITF) doet FNV Havens een oproep aan het Havenbedrijf Rotterdam en betrokken terminal operators en rederijen om gesprekken te starten over mogelijke oplossingen voor de getroffen werknemers.

Volgens FNV Havens ligt er voor het Havenbedrijf een belangrijke rol weggelegd in de oplossing voor het banenverlies omdat de havenautoriteit als initiator van de Tweede Maasvlakte een medeveroorzaker is. ‘Zij hebben met de aanleg van de Tweede Maasvlakte en het binnenhalen van nieuwe terminals schade aan de het terminallandschap toegebracht’, zegt Niek Stam van FNV Havens.

In een reactie zegt woordvoerder Sjaak Poppe van het Havenbedrijf Rotterdam dat het in eerste instantie een conflict tussen werkgevers en werknemers is. ‘Wij willen wel de gesprekken faciliteren’, zegt hij. Volgens Poppe gaat het daarbij niet alleen om het bieden van gespreksruimte maar ook om het meedenken over mogelijke oplossingen. ‘Het koppelen van werknemers aan andere functies bijvoorbeeld, wij zijn daarover met de gemeente in gesprek.’

CAO
Ook willen de vakbonden met de nieuwe containerterminal RWG om de tafel om een cao op te stellen. RWG houdt dat volgens hen tegen. ITF gaat nu een beroep doen op de vier rederijen die een aandeel in de terminal hebben ( CMA CGM, MOL, Hyundai Merchant Marine en APL). Terminaloperator DP World, die ook een belang in RWG heeft, heeft al een brief ontvangen. Het bedrijf zegt als kleinaandeelhouder geen beroep te kunnen doen op het management van RWG. De terminal heeft van FNV Havens gisteren een conceptconvenant toegestuurd gekregen.

Gevraagd om een reactie waarom RWG niet met FNV in gesprek wil, zoals FNV en ITF beweren, zegt een woordvoerder van de terminal dat zij FNV in augustus hebben uitgenodigd voor een gesprek, maar dat daar niet op is ingegaan. Onzin, zegt Stam in sterke bewoordingen. ‘Ik mocht op persoonlijke titel, dus niet als FNV Havens, langskomen om uitleg over hun terminal te krijgen en de voorwaarden die voor hun werknemers gaan gelden.’

UPDATE:
In een extra reactie meldt RWG: ‘Wij zijn al sinds 2012 in een open dialoog met FNV Bondgenoten over de nieuwe terminal van RWG. De hoog geautomatiseerde terminal van Rotterdam World Gateway resulteert in een behoefte aan mensen met andere competenties dan op de huidige container terminals in de Rotterdamse haven. Havenwerk wordt bij RWG uitbesteedt aan subcontractors. Dit is ruim anderhalf jaar geleden reeds toegelicht aan FNV Bondgenoten. Onlangs heeft RWG bekend gemaakt dat er samenwerkingsovereenkomsten zijn gesloten voor dit havenwerk met ILS en Unilash, twee bedrijven die een cao hebben met FNV Bondgenoten.’

RWG zegt het recht van vakbonden om cao’s na te streven te erkennen maar er niet toe verplicht te zijn die cao ook daadwerkelijk aan te gaan. De terminal houdt vol dat in augustus zowel FNV als ITF zijn uitgenodigd om bij te praten over de status van de terminal. ‘Tot op heden hebben wij nog geen reactie op deze uitnodiging vernomen.’