Nieuwe regering België wil statuut havenarbeider ‘moderniseren’

De nieuwe Belgische federale regering is van plan om ‘het stelsel van de havenarbeid in overleg met de sociale partners te moderniseren’.

Zo vermeldt althans het regeerakkoord in één kort zinnetje.

Wat dit moderniseren in de praktijk inhoudt is nog niet duidelijk. Het regeerakkoord is vooral richtinggevend, klinkt het op het kabinet in vorming van de nieuwe minister van werk, Kris Peeters (CD&V).

Het statuut van de havenarbeider wordt in België geregeld door de wet Major. Die dateert uit 1972. Hij schrijft onder meer voor dat alleen erkende havenarbeiders schepen mogen laden en lossen. Hiervoor scheepsbemanningen inzetten is verboden. Vanuit Europa en door sommige werkgevers wordt die wet ter discussie gesteld, omdat die het vrij verkeer van diensten zou beperken. Onlangs heeft de Europese Commissie hiervoor de Belgische overheid in gebreke gesteld, maar de principiële discussie sleept al ruim tien jaar.

‘Toch lijkt het erop dat Europa ons stilaan volgt in onze bezwaren tegen het inzetten van scheepsbemanningen’, zegt Michel Claes, die namens vakbond ACV Transcom de sociale onderhandelingen voert. ‘Het huidige statuut voorkomt dat schepen eender wie aan boord nemen in lagelonenlanden en die dan hier laten laden en lossen, zonder enige opleiding of ervaring in dit werk. De wet Major zelf wordt niet meer in vraag gesteld, wel de organisatie van het werk. Wij houden vast aan een sterke specialisatie en verzetten ons tegen het opleggen van uiteenlopende taken aan de havenarbeiders. De ervaringen in verschillende havens hebben geleerd dat die specialisatie de productiviteit sterk ten goede komt. Het is ook veel veiliger werken – havenarbeiders hanteren zware en onregelmatige lasten – met collega’s van wie je zeker weet dat ze alle handelingen en procedures grondig beheersen.’

De haven van Antwerpen telde vorig jaar 8.459 havenarbeiders. Dat is een stijging met 1,9% ten opzichte van 2012, en een ommekeer in de dalende trend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

We moeten vooral kijken wat er gebeurde met de scheepsherstellers in Antwerpen. Hun statuut werd ook afgeschaft en nu worden de schepen hersteld door sociaal gedumpte oost-europeanen en zegt men nu dat de job van lasser een knelpuntberoep is. Het is op de dag van vandaag goedkoper om een Pool op het vliegtuig te zetten en hier in België te laten werken dan dat men een gekwalificeerd werkzoekende een degelijk betaalde job geeft. Dat is toch niet het Europa waar we naar toe willen?

Geplaatst door: Ivan op

wow, 8.459 havenarbeiders., dat zijn er dan 1200 losse int kot,op alle shiften, xxx aantal op burelen en de rest vast op een of andere kaai, maar effectief statuut van havenarbeider (die op de boten werken ) wil ik het getal wel eens zien.

Geplaatst door: joskeshake op

gisteren een 20 tal foto's gemaakt van de bemanning die enkele alu. profielen aan boord wil zetten via boordkraan,even meegeven die profielen wegen ongeveer 15 kg per stuk.10 tot 12 bemanningsleden liggen daar te sukkelen ,werkt daar mee samen ,

Geplaatst door: p op

Bij ons in de haven van Antwerpen wordt de DRUK maar steeds verhoogt en de snelheid van laden en lossen omhoog GEDREVEN, met soms ernstige ongevallen en doden als gevolg !!! En dan zeggen dat de productiviteit van de haven, zou verbeteren, indien m'n de Wet van Major afschaft, en scheepsbemanning zelf laat laden en lossen. Waar is dan die DRUK en SNELHEID ??? Nee, mannekes, het is enkel om die grote multi-nationals, die grote rederijen, nog rijker te maken, op de rug van die arme mens.

Geplaatst door: Patrick op

eventjs de gazet lezen, gisteren is er een ongeval gebeurd met een bemaningslid aan boord die tussen een last en en de zijkant van boot gekneld en verpletterd was , dus hou je hart maar vast als ze mensen van de lage loonlanden aannemen om de schepen te lossen en laden

Geplaatst door: michel op
Nieuwe regering België wil statuut havenarbeider ‘moderniseren’ | NT

Nieuwe regering België wil statuut havenarbeider ‘moderniseren’

De nieuwe Belgische federale regering is van plan om ‘het stelsel van de havenarbeid in overleg met de sociale partners te moderniseren’.

Zo vermeldt althans het regeerakkoord in één kort zinnetje.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Reacties

We moeten vooral kijken wat er gebeurde met de scheepsherstellers in Antwerpen. Hun statuut werd ook afgeschaft en nu worden de schepen hersteld door sociaal gedumpte oost-europeanen en zegt men nu dat de job van lasser een knelpuntberoep is. Het is op de dag van vandaag goedkoper om een Pool op het vliegtuig te zetten en hier in België te laten werken dan dat men een gekwalificeerd werkzoekende een degelijk betaalde job geeft. Dat is toch niet het Europa waar we naar toe willen?

Geplaatst door: Ivan op

wow, 8.459 havenarbeiders., dat zijn er dan 1200 losse int kot,op alle shiften, xxx aantal op burelen en de rest vast op een of andere kaai, maar effectief statuut van havenarbeider (die op de boten werken ) wil ik het getal wel eens zien.

Geplaatst door: joskeshake op

gisteren een 20 tal foto's gemaakt van de bemanning die enkele alu. profielen aan boord wil zetten via boordkraan,even meegeven die profielen wegen ongeveer 15 kg per stuk.10 tot 12 bemanningsleden liggen daar te sukkelen ,werkt daar mee samen ,

Geplaatst door: p op

Bij ons in de haven van Antwerpen wordt de DRUK maar steeds verhoogt en de snelheid van laden en lossen omhoog GEDREVEN, met soms ernstige ongevallen en doden als gevolg !!! En dan zeggen dat de productiviteit van de haven, zou verbeteren, indien m'n de Wet van Major afschaft, en scheepsbemanning zelf laat laden en lossen. Waar is dan die DRUK en SNELHEID ??? Nee, mannekes, het is enkel om die grote multi-nationals, die grote rederijen, nog rijker te maken, op de rug van die arme mens.

Geplaatst door: Patrick op

eventjs de gazet lezen, gisteren is er een ongeval gebeurd met een bemaningslid aan boord die tussen een last en en de zijkant van boot gekneld en verpletterd was , dus hou je hart maar vast als ze mensen van de lage loonlanden aannemen om de schepen te lossen en laden

Geplaatst door: michel op