Van de Azië-Noord-Europa diensten doen vier loops Rotterdam aan. Dat is wel twee minder dan de huidige zes loops, maar stukken beter dan de vaarschema’s van de P3 alliantie.

Als het P3-avontuur van Maersk Line, MSC en CMA CGM was doorgegaan, dan zou Rotterdam nog maar vier keer in plaats van acht keer bezocht worden. Binnen 2M is het ook vier keer, maar Rotterdam mag zich verheugen op het feit dat de stad samen met Hamburg de enige Noord-Europese haven is die op alle Verre Oostendiensten van Ocean Three (CMA CGM, UASC en China Shipping) wordt aangedaan. De drie trans-Atlantische routes die 2M aanbiedt, zullen allemaal Rotterdam aandoen, net als Bremerhaven en Antwerpen.

Zoals verwacht komt Antwerpen er het best vanaf met de nieuwe dienstregeling van 2M. Die stad krijgt niet alleen de aankomsten die Rotterdam verliest, maar ook die van Zeebrugge. Die haven komt helemaal niet meer voor in de Azië-Europa diensten van de 2M-partners.

Nieuw in de diensten van Maersk Line en MSC zijn de directe verbindingen tussen Shanghai en de havens aan de Zwarte Zee en een directe dienst van Le Havre en Gotenburg naar Japan.

In totaal exploiteert 2M zes diensten tussen Azië en Noord-Europa, vijf tussen Azië en het Middellandse Zeegebied, drie van Noord-Amerika naar Noord-Europa, twee van Noord-Amerika naar het Middellandse Zeegebied. Daarnaast voert 2M vier diensten uit van Azië naar de Noord-Amerikaanse Westkust en twee van het Verre Oosten naar de Noord-Amerikaanse oostkust.

2M moet begin 2015 operationeel zijn, maar wacht nog op toestemming van de Amerikaanse toezichthouder FMC. Voor een compleet overzicht van het 2M-vaarschema, kijk hier.