Het geld staat al een paar weken op de rekening van het Loodswezen. Die heeft daar tot nu echter geen ruchtbaarheid aan gegeven om de Vlamingen niet tegen de haren in te strijken. De betaling heeft namelijk betrekking op de periode 200/2011 en partijen hebben ook een geschil over de jaren daarna. Het Loodswezen heeft al een claim van vijftien miljoen voor 2012 en 2013 ingediend en verwacht dat er voor dit jaar nog zo’n negen miljoen euro bijkomt.

Het Vlaams Gewest weigerde tot voor kort om zich te conformeren aan de uitspraak van een Vlaams/Nederlandse arbitragecommissie van een jaar geleden dat het 7,8 miljoen euro moest betalen. Enkele maanden geleden ondernam het op de valreep nog een poging om die uitspraak te laten vernietigen, maar kreeg nul op het rekest van de rechtbank in Antwerpen.

Het Loodswezen vreesde dat Vlaanderen desondanks alle juridische middelen uit de kast zou halen om de zaak verder te rekken. Mogelijk hangt het besluit om dat achterwege te laten samen met het aantreden van de nieuwe minister van Openbare Werken Ben Weyts (Nieuw-Vlaamse Alliantie). Hij volgde eind juli Hilde Crevits (CD&V) op.

Met het overmaken van het arbitragebedrag van 7,8 miljoen plus rente kunnen de ongeveer 450 zelfstandige Nederlandse loodsen een nabetaling van zo’n 17.500 euro per persoon tegemoet zien. De 160 Nederlandse Scheldeloodsen voeren jaarlijks zo’n 10.000 reizen van en naar Antwerpen en Gent uit, iets minder dan een kwart van het totaal.

Oorzaak van het geschil is dat Vlaanderen de tarieven voor het beloodsen van de scheepvaart van en naar Antwerpen en Gent in strijd met de afspraken al sinds 2008 niet op een kostendekkend niveau vaststelt. De tekorten van de Vlaamse loodsdienst, DAB Loodswezen, worden bijgepast door het Vlaams Gewest.

Het Loodswezen neemt vandaag overigens het nieuwe loodsvaartuig ‘Procyon’ (foto) in gebruik, die gedoopt wordt door zangeres en actrice Ellen ten Damme. Het is de laatste van een serie van drie schepen, gebouwd door de Friese werf Barkmeijer en speciaal ontworpen voor de zware weersomstandigheden en het grillige golfpatroon op de Noordzee. Het schip wordt samen met de zusterschepen ‘Polaris’ en ‘Pollux’ ingezet voor het beloodsen van schepen van en naar de Rotterdamse havens en de Nederlandse en Vlaamse havens aan de Schelde.