In het tweede kwartaal van vorig jaar behaalde CMA CGM namelijk een boekwinst van 248 miljoen euro op de verkoop van zijn belang van 49% in het overslagbedrijf Terminal Link. Feitelijk is in het tweede kwartaal van dit jaar sprake van een forse winstsprong.

De reder zag de vervoerde volumes in het tweede kwartaal 8% toenemen tot 3,1 miljoen teu. De omzet per teu aan vervoerde containers daalde weliswaar 3,9%, maar de bruto marge verbeterde van 4,2 naar 4,9%. Groei was er vooral op het vaargebied Azië-Europa, op Afrika en op de Stille Oceaan.

De margeverbetering was te danken aan een kostenbesparing per vervoerde teu met 4,8%. Het brandstofverbruik per teu daalde zelfs 9,3%, zowel door zuiniger met brandstof om te springen als door een gemiddeld lagere bunkerprijs.

CMA CGM voegde in de verslagperiode één schip toe aan de vloot van 430 schepen, maar daarmee nam de capaciteit in het containervervoer meteen met 3% toe, tot 1,59 miljoen teu.

De reder verwacht dat het derde kwartaal zich eveneens bevredigend ontwikkelt. Kennelijk heeft kredietbeoordelaar Standard & Poors daar ook vertrouwen in, want die verhoogde zijn oordeel (‘rating’) voor CMA CGM in het tweede kwartaal naar B+, met stabiele vooruitzichten.