Volgens het IMB is de scheepvaart nog veel te laks bij het bestrijden van computercriminaliteit, terwijl de sector gemakkelijk slachtoffer kan zijn van hackers. Sinds vorig jaar bekend werd dat hackers gedurende lange tijd in staat zijn geweest de haven van Antwerpen te controleren, is volgens het IMB door de scheepvaartsector nog maar weinig gebeurd om cybercrime te voorkomen. Het IMB roept de scheepvaart dan ook op om van andere industriële sectoren te leren hoe bedrijven zich beschermen tegen hackers.

De verklaring van IMB komt niet uit de lucht vallen. In mei dit jaar bracht KPMG een rapport uit waarin het adviesbureau stelt dat de computerveiligheid in de scheepvaart en de havens twintig jaar achterloopt op kantoren en industriële bedrijven. Het onderzoek van KPMG gaf overigens ook aan dat systemen van rederijen zijn gehackt, maar het bureau wil de namen van die scheepvaartbedrijven niet prijsgeven.

Belangrijke oorzaak van de slechte bescherming tegen cybercrime is dat werknemers op schepen en terminals ononderbroken toegang hebben tot email en bedrijfssoftware, aldus KPMG. Daarnaast worden systemen niet regelmatig onderworpen aan crashes. Verder valt de automatisering op terminals en schepen niet onder de verantwoordelijkheid van de it-afdeling van het bedrijf. Ook constateerde KPMG domweg slordigheid van werknemers. Op schepen en terminals slingeren nogal wat usb-sticks met vertrouwelijke informatie rond.
Waarom IMB juist nu met een verklaring komt waarin het de scheepvaart waarschuwt, is niet bekend. Wel schrijft IMB in de verklaring dat bedrijven wel een beleid hebben om hackers buiten de deur te houden, terwijl het probleem juist is dat zij op dit moment vaak al in de bedrijfssystemen zitten.