In een aantal gevallen heeft de operator volle, uit Zwitserland afkomstige, treinen onverrichterzake teruggestuurd, nadat die vele uren op de terminal hadden staan wachten. De terminal, eigendom van ECT, is als gevolg van een combinatie van factoren al wekenlang overbelast. De problemen met de treinafhandeling zouden zijn begonnen nadat Euromax een schip van de Delta Terminal had overgenomen.

IMS heeft besloten de treinen vol terug te sturen, omdat de operator geen vergoeding krijgt voor het lossen en laden van de containers, die in opdracht van de rederijen vervoerd worden. Die kosten worden via de zogenoemde terminal handling charges door de rederijbetaald. Het resultaat is dat containers bestemd voor overzeese export na enkele dagen weer terug in Zwitserland zijn.

Ook DistriRail, dat het aantal treinen tussen Rotterdam en Duitsland recentelijk fors heeft opgevoerd, heeft last van de congestie op de Euromax Terminal. ‘We blijven echter wel zoveel mogelijk op schema rijden, want we willen het spoorproduct op peil houden’, zegt Johan Booij.

De operator stuurt wekelijk ongeveer twaalf treinen naar de terminal. Het bedrijf heeft wel een ‘cut and run’-beleid ingevoerd: containers die op de geplande vertrektijd nog niet zijn geladen, blijven staan en worden doorgeschoven naar de volgende trein.

De huidige situatie op de Euromax Terminal lijkt een uitvloeisel van de al wekenlang duren congestieproblemen rond ECT’s Delta Terminal, waar vooral de binnenvaart het slachtoffer van is. Als belangrijkste oorzaak daarvan wordt het uit vaarschema lopen van zeeschepen genoemd, in combinatie met een tijdelijke vermindering van de overslagcapaciteit.

Op dit moment werkt de Kramer Groep mee aan een oplossing daarvoor.