Dit bevestigt directeur Continentaal Europa Peter Rondhuis van Svitzer. De drie overeenkomsten zijn samen goed voor 400 tot 500 sleepboot-assistenties per maand, schat hij. Behalve de helft van de containerschepen van assisteert Svitzer ook de schepen van Maersk Tankers. De andere helft van de containerschepen wordt door Kotug gesleept.

De drie belangrijkste bestaande sleepdiensten in Rotterdam zijn daarmee alle een grote klant kwijtgeraakt. De schepen van Maersk Line werden voorheen behandeld door Smit, die van MSC door Kotug en die van CMA-CGM door Fairplay. Fairplay blijft overigens buiten de Maasvlakte wél de sleepdiensten uitvoeren voor CMA-CGM, in de stad. Maersk maakte eind vorig jaar al bekend dat het contract met Smit was opgezegd.

Svitzer wilde aanvankelijk samen met Iskes uit IJmuiden in Rotterdam een sleepdienst opzetten, maar die heeft zich later uit het project teruggetrokken. Svitzer is het ’s werelds grootste sleepvaartbedrijf en is al jaren actief in Amsterdam. De stap naar de veel grotere Rotterdamse markt werd al heel lang verwacht, omdat Svitzer net als Maersk onderdeel is van het A.P. Møller-concern.

De overeenkomst voor Rotterdam tussen Svitzer en CMA-CGM maakt deel uit van een groter contract, dat verder onder meer betrekking heeft op Bremerhaven, Liverpool en het Portugese Sines. Het aantal Europese havens waar de schepen van CMA-CGM door Svitzer worden behandeld stijgt daarmee tot 27.

Bestuurder Joost van de Lecq van FNV Bondgenoten zegt zich geen zorgen ten maken over de werkgelegenheid naar aanleiding van de verschuivingen in de Rotterdamse sleepsector. De bond heeft cao’s afgesloten met Smit en met Svitzer, maar niet met Kotug en Fairplay. Volgens Van der Lecq heeft Smit wel laten weten dat het wil praten over een efficiëntere inzet van de vloot.