Het schip wordt afgemonteerd in het ‘binnenmeer’ van Maasvlakte 2, waar in verband met de diepgang van de ‘Pieter Schelte’ een put zal worden uitgebaggerd. Daar worden de 65 meter lange balken van het hefsysteem geïnstalleerd, die per schip uit Italië worden aangevoerd.

De ‘Pieter Schelte’ is bestemd voor het verwijderen en installeren van onderstellen tot 25.000 ton en bovenbouwen tot 48.000 ton van olie- en gasplatformen op zee. Het schip heeft een dubbele boeg, zodat het platformen kan omvatten. Tevens is het een pijpenlegger en in die hoedanigheid het grootste ter wereld.

Topman Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam laat optekenen dat de bouw van de ‘Pieter Schelte’ een geweldige stimulans voor de maritieme industrie is. Volgens hem past de afbouw in Rotterdam in het streven van het Havenbedrijf om de haven verder te ontwikkelen als centrum van de mondiale maritieme industrie.

Het recordschip wordt gebouwd door de Koreaanse Deawoo-werf en vergt een investering van zo’n 2,3 miljard euro. De haven van Vlissingen was tot voor kort ook in de race voor de afbouw, die een maand of vier in beslag gaat nemen, maar moest te veel investeren in het uitbaggeren van een ligplaats.