Niets lijkt het begin van de aanleg van het Nicaraguakanaal nog in de weg te staan.

Het Nicaraguakanaal loopt over een lengte van 278 kilometer van Punta Gorda in de Cariben door het Meer van Nicaragua naar de monding van de rivier Brito. De breedte van het Nicaraguakanaal zal variëren van 230 tot 520 meter en de nieuwe verbinding kent een diepte van 27,6 meter.

De graafwerkzaamheden zullen naar verwachting eind dit jaar beginnen. In 2020 moeten de eerste schepen door het kanaal kunnen varen. Sceptici wijzen erop dat de aanleg nooit lukt binnen die termijn. Amerikanen deden tien jaar over de aanleg van het 77 kilometer lange Panamakanaal. Daarnaast twijfelen velen aan de financiële haalbaarheid van de bouw van het kanaal. De nieuwe waterverbinding gaat naar verwachting 40 miljard dollar kosten.

Ook milieuorganisaties zien niets in het bouwproject. Het kanaal moet het Meer van Nicaragua kruisen en dat is een van de grootste schaarse zoetwaterreservoirs in de regio.

Rederijen juichen de komst van het Nicaraguakanaal toe. Vooral Maersk heeft actief gelobbyd voor de komst van de verbinding. Het Nicaraguakanaal biedt namelijk toegang voor Triple-E schepen van Maersk. Het Panamakanaal is ook na de verbreding niet toegankelijk voor de 18.000 teu grote containerschepen. Een Triple-E schip is vierhonderd meter lang, terwijl de maximale lengte van een schip dat door het Panama Kanaal vaart, 366 meter mag zijn. Daarnaast bespaart varen via Nicaragua bespaart erg veel tijd op de route van het oosten naar het westen van de Verenigde Staten. De reis van New York naar Los Angeles wordt achthonderd kilometer korter.