Het schip is gebouwd bij de Duitse werf Sietas in Hamburg. Het innovatieve en geavanceerde transport- en installatieschip heeft een lengte van 139 meter, een breedte van 38 meter, een ontwerpdiepgang van 5,7 meter en een vaarsnelheid van 12 knopen. Het schip is uitgerust met een kraan die ruim 900 ton kan tillen en een accommodatie voor 75 mensen. Het hefschip kan op eigen poten staan (jack-up) tot waterdiepten van 55 m.
Het vaartuig heeft stalen studpalen van 87 meter lengte en een kraan die opgetopt 120 meter hoog steekt.

Het eerste project voor het schip is het in opdracht van Eneco en Mitsubishi Corporation te bouwen offshore windmolenpark Luchterduinen. Dit park verrijst 23 kilometer voor de kust van Noordwijk en Zandvoort. Het windmolenpark zal bestaan uit 43 Vestas V112 windmolens. Het vermogen van 129 Mw zal in 2015 groene energie leveren aan bijna 150.000 huishoudens. Luchterduinen zal na de zomer van 2015 operationeel zijn. Van Oord is als EPC contractor verantwoordelijk voor het ontwerp, de inkoop en installatie van de fundaties, de complete elektrische infrastructuur inclusief het offshore transformatorstation en het installeren van de windmolens.

Het schip is al volledig bezet voor de jaren 2014, 2015 en 2016. Na Luchterduinen zal het schip worden ingezet op het project Gemini, waar 150 windmolens 55 kilometer boven de kust van Schiermonnikoog in waterdiepten van 35 meter worden geïnstalleerd.