Jacob Sterling, hoofd duurzaamheid van Maersk Line, wil met de strategiewijziging de vicieuze cirkel doorbreken die leidt tot steeds meer overcapaciteit in de containervaart. Om per container zo goedkoop mogelijk te varen kopen rederijen steeds grotere schepen. Door die extra capaciteit komen tarieven verder onder druk, waardoor het vervoer per container nog verder omlaag moet en er nog grotere schepen gebouwd moeten worden. ‘Wij willen laten zien dat wij de kosten kunnen verlagen door aanpassing van de bestaande capaciteit in plaats van nieuwe capaciteit toe te voegen aan onze vloot’, verklaarde Sterling aan Lloyds List.

Maersk heeft een heel team van technici die bestaande schepen motorisch aanpassen, zodat zij minder brandstof verbruiken. Ook worden wijzigingen aan de romp aangebracht, waardoor ze zuiniger kunnen varen en soms wordt er door verbouwingen op het dek de capaciteit vergroot. Zo heeft de rederij de capaciteit van een 8.400 teu schip met 10% uitgebreid.

Dat capaciteitsuitbreiding geen prioriteit meer heeft, betekent niet dat Maersk verwacht dat de Triple E-schepen gedeeltelijk leeg blijven. De zeven megaschepen van 18.270 teu die de Denen in de vaart hebben, vervoeren nu gemiddeld tussen de vijftien- en zestienduizend teu. Maersk verwacht dat tegen het eind van dit jaar de volledige capaciteit op de Triple E-schepen benut kan worden.