De lijst is opmerkelijk, omdat Rotterdam al ruim tien jaar geleden zijn status als grootste haven ter wereld verloor aan Singapore en later ook werd ingehaald door onder meer Shanghai. Een woordvoerder benadrukt dat de rangschikking alleen is gebaseerd op ‘internationale overslag’. ‘Veel havens tellen de binnenvaart mee in hun officiële cijfers. Die zit hier niet in.’

De Antwerpse statistici hebben de cijfers van Singapore gecorrigeerd voor het feit dat die haven, als enige, in vrachttonnen rekent en niet in metrische tonnen van duizend kilo. Een vrachtton is de al uit de zeiltijd daterende rekeneenheid, waarbij hetzij het volume (in kubieke meters) hetzij het gewicht (in tonnen) wordt geteld, afhankelijk van welke de hoogste is (‘whichever is the highest’). De vrachtton was eeuwenlang de basis voor de tariefberekening in de lijnvaart.

Na correctie komt Singapore uit op een overslag vorig jaar van 403 miljoen (metrische) tonnen en een tweede plaats, achter de 442 miljoen ton van Rotterdam. Shanghai, dat zelf 632 miljoen ton als officieel cijfer opgeeft, komt met 356 miljoen ton internationale overslag op de derde plaats. Nog schever is die verhouding bij de Chinese havencombinatie Ningbo Zhoushan op plek vier, die zelf 743 miljoen ton opgeeft, maar volgens de Antwerpen vorig jaar 344 miljoen ton aan internationale lading verwerkte.

Eveneens opmerkelijk is de positie van de Australische erts-exporthaven Port Hedland, die de afgelopen tien jaar een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt en met 246 miljoen ton op de zesde plaats van de lijst terecht kwam. Volgens de eigen site van de haven bedroeg de overslag vorig jaar overigens al 288 miljoen ton, een groei van bijna 17% ten opzicht van 2012 en van bijna 48% ten opzichte van 2011.

Op de vijftiende plek prijkt overigens nog een Australische haven, namelijk Dampier. Die exporteert jaarlijks zo’n 150 miljoen ton ijzererts en 20 miljoen ton LNG en behandelde vorig jaar in totaal 180 miljoen ton internationale lading.

De volledige top-10: Rotterdam (442), Singspore (403), Shanghai (356), Ningbo Zhoushan (344), Qingda (285), Port Hedland (247), Tianjin (241), Rizhao (China, 199), Hanjing (192) en Antwerpen (184).