Wegvervoerders moeten die heffing betalen als ze twee afzonderlijke ritten combineren tot één nieuwe rit. Dat is bijvoorbeeld het geval als ze een lege container in Tilburg oppikken, daarmee naar een verlader in Venlo gaan en vervolgens met de volle container naar de haven van Rotterdamse rijden. Om dat mogelijk te maken, moeten rederijen een aantal administratieve handelingen verrichten, waarvoor ze een heffing van ongeveer 25 euro in rekening brengen.

‘Wij vinden dat onredelijk’, zegt directeur Peter Sierat van TLN, waarbij de Alliantie Zeecontainervervoerders is aangesloten. ‘We zouden juist beloond moeten worden, omdat we zo bijdragen aan een betere benutting van de container en zo het aantal lege kilometers verminderen. Bovendien vermindert dit het aantal handelingen op de terminal. Rederijen proberen hier ten onrechte aan te verdienen.’

Uit het onderzoek van Panteia blijkt dat er binnen Nederlands jaarlijks zo’n 111.000 ritten met doorgebruik uitgevoerd zouden kunnen worden. De toeslag zadelt de sector op met een extra kostenpost van ongeveer 1,2 miljoen euro per jaar. Uit een enquête blijkt dat vervoerders dat veel te veel vinden. Zij vinden een tarief van 3,70 euro voor een rit tot 200 kilometer en van 5,40 euro voor een langere wel ‘verdedigbaar’.

Meer in de papieren versie van NT van 7 februari.