De schepen varen na het winterseizoen via de St. Lawrence Seaway en de Grote Meren naar Cleveland in het hart van het midden-Westen, een belangrijke im- en exportregio. Volgens Spiethoff is het jaren geleden dat de haven via een directe dienst met Noordwest-Europa was verbonden.

Spliethoff belooft de dienst ook gedurende het winterseizoen van 2014/15 voort te zullen zetten, maar dan via een nader te bepalen haven aan de Amerikaanse oostkust. De St. Lawrence Seaway, een stelsel van sluizen en kanalen tussen de Atlantische Oceaan en de Grote Meren, is tijdens winter in verband met ijsvorming elk jaar enkele maanden gestremd. Het vaarseizoen loopt meestal van eind maart tot eind december.

Via Cleveland wordt veel graan geëxporteerd en staal geïmporteerd. Spliethoff verwacht op deze route verder veel projectlading te kunnen vervoeren, waaronder jachten en windmolens in onderdelen. Veel verladers in de regio laten hun lading nu nog per truck of trein naar de oostkust vervoeren. ‘Maar dat gaat nu veranderen’, kondigen de twee partners strijdlustig in hun persbericht aan.