Diana Containerships is één van de Griekse rederijen die oudere containerschepen van grote carriers opkopen om die nadien onmiddellijk weer aan de verkoper te verhuren. Met dergelijke ‘sale & lease back’ akkoorden kan een rederij veel geld verdienen, maar ook verliezen.

APL verkocht twee jaar geleden de ‘APL Spinel’ en het zusterschip ‘APL Sardonyx’ aan de Grieken en kreeg daar toen nog 30 miljoen dollar voor. De rederij uit Singapore beloofde om beide schepen nog twee jaar te charteren aan een tarief van 24.750 dollar per dag.

Nu die charter is afgelopen en APL het schip heeft teruggeleverd, stond Diana voor de bijna onmogelijke taak om een nieuwe huurder te vinden. Omdat de huidige chartertarieven voor panamax-schepen de kosten niet dekken, koos de rederij dan maar voor de hoge schrootwaarde (9,65 miljoen dollar).

Op drie vergelijkbare transacties met Maersk Line heeft Diana dit jaar ook al een verlies van 36,9 miljoen dollar geleden. Ook de ‘Maersk Madrid’, ‘Maersk Malacca’ en ‘Maersk Merlion’ (elk 4.714 teu) werden voor afbraak verkocht omdat de Grieken weinig andere keuze hadden.

Het einde van de ellende voor Diana Containerships is nog niet in zicht, want in januari loopt de charter van de ‘APL Sardonyx’ af. De kans is groot dat ook dat negentien jaar oude containerschip aan één van zijn laatste reizen bezig is.

De ‘APL Spinel’ had eigenlijk ook tot 15 januari voor APL moeten blijven varen, maar de Singaporese rederij leverde het al op 1 december terug en heeft Diana gecompenseerd voor het voortijdig beëindigen van het charterakkoord. De inmiddels tot ‘Spinel’ herdoopte boot wordt op vrijdag 20 december aan de opkopers overgedragen.