Volgens voorzitter Fred Kuipers van de loodsenregio Scheldemonden zijn de Vlamingen erop uit om de zaak zo lang mogelijk te vertragen. Volgens hem is er geen grond voor nietigverklaring en is de uitspraak van de Vlaams/Nederlandse Commissie, die zich bijna een jaar lang over de zaak heeft gebogen, bindend. Hij noemt de opstelling van de Vlaamse overheid ‘schandalig’.

De juridische procedure begint maandag met een regiezitting bij de rechtbank van eerste aanleg in Antwerpen en kan maanden in beslag nemen. Het Nederlandse Loodswezen had aanvankelijk 12 miljoen euro geëist in de zaak. De loodsen vinden dat Vlaanderen de tarieven voor de beloodsing van de scheepvaart naar Antwerpen en Gent stelselmatig te laag vaststelt.

De Nederlandse loodsen doen ongeveer een kwart van dat werk, de Vlaamse loodsen de rest. De Vlaamse loodsen zijn in overheidsdienst en dus ambtenaar, de Nederlanders zijn zelfstandig.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft deze week overigens bepaald dat het loodsgeld in de Nederlandse havens volgend jaar met 1,02% omhoog mag. De Nederlandse Loodsen corporatie (NLc) had volgens de ACM aanvankelijk zelf voorgesteld om de tarieven met ruim 5% verhogen.

De ACM verwacht op grond van CPB-prognoses dat de inkomsten van het Loodswezen door een toenemend aantal loodsreizen volgend jaar omhoog gaan. Bestuurslid Henk Don stelt dat dat een matigend effect op de tarieven heeft. De toezichthouder heeft daarnaast de effecten van een nieuwe cao en afspraken met Vlaanderen over de verrekening van kosten in het besluit meegenomen.

In een persbericht meldt de ACM verder recentelijk gelijk te hebben gekregen van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in een geschil over de zogenoemde stand-by regeling in de regio Scheldemonden. Daarin is bepaald dat de loodsen veertien dagen per jaar extra stand-by moeten zijn om pieken in de vraag op te kunnen vangen. ACM vond dat de loodsen deze regeling efficiënter konden organiseren.

Don vindt dat er ‘een een balans is gevonden tussen de belangen van de loodsen en de belangen van de afnemers van hun diensten’. ACM, waarin de Nederlandse Mededingingsautoriteit (MMa) is opgegaan, houdt toezicht op het loodswezen, dat een wettelijk geregelde monopoliepositie heeft.