De directie is in onderhandeling met vakbonden en ondernemingsraad over een sociaal plan voor het ongeveer dertig mensen tellende personeelsbestand. Volgens de Damen-woordvoerder is de orderportefeuille leeg en is er geen zicht op nieuwe opdrachten. ‘De markt voor nieuwbouw, maar ook voor reparatie, in Nederland is grotendeels opgedroogd.’

In een persbericht noemt de groep ook de ‘zeer schaarse financiering door banken’ als ‘ander, invloedrijk aspect dat de verkoop, bouw en reparatie van vracht- en andere binnenvaartschepen in Nederland negatief beïnvloedt’. Daarin staat verder dat de directie ‘de mogelijkheden van de werf van alle kanten heeft bekeken en tot de conclusie is gekomen dat nieuwbouw, reparatie en onderhoud voor de binnenvaartmarkt niet langer mogelijk is in Millingen aan de Rijn’.

Bodewes Millingen is een begrip in de binnenvaart. Op de vlakbij de grens met Duitsland gelegen plek vindt al sinds 1837 scheepsbouw plaats, sinds 1896 onder de naam Bodewes. De werf heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van nieuwe scheepstypen en innovaties. Damen Shipyards van topondernemer Kommer Damen nam de werf ruim 25 jaar geleden over.

Behalve van de slechte markt had Bodewes de afgelopen jaren regelmatig last van te lage of te hoge waterstanden, die het werken soms moeilijk of onmogelijk maakten. Zo kon de helling in 2010 ruim 14 weken niet worden gebruikt en in 2011 ruim 20 weken niet.

De werf heeft de afgelopen jaren geprobeerd het tij te keren met innovatieve scheepsontwerpen, zoals de vorig jaar gepresenteerde Damen EcoLiner, een volledig op LNG varend schip dat bovendien met ‘luchtsmering’ uitgevoerd moest kunnen worden. Daarbij wordt met een soort luchtgordijn onder het schip de vaarweerstand verlaagd.