Volgens directeur Jim Iskes van het in IJmuiden gevestigde Iskes Towage ‘is nog niets zeker’, maar hij bevestigt wel met Svitzer in gesprek te zijn over mogelijkheden om volgend jaar in Rotterdam schepen de haven in en uit te begeleiden. De twee hebben op dit moment het leeuwendeel van de Amsterdamse sleepmarkt in handen met elk gemiddeld zo’n vijf sleepboten. Daarnaast zijn beide actief in bergingswerk en dienstverlening aan de offshore-industrie.

Het eveneens in IJmuiden gevestigde Svitzer Nederland is de voortzetting van het ruim tien jaar geleden door het Deense A.P. Møller-Mærsk overgenomen Wijsmuller. Het heeft insiders altijd verbaasd dat de Denen niet eerder hebben besloten om de eigen schepen van Maersk Line door het eigen Nederlandse sleepbedrijf naar de eigen terminal van APMT op de Maasvlakte te laten slepen.

Experts vermoeden dat het aantal toch te klein was om er een rendabele sleepdienst op te kunnen baseren en dat andere carriers vanwege de band tussen Maersk en Svitzer niet met de laatste in zee zouden willen gaan. Naar schatting doet Maersk Line Rotterdam wekelijks met zo’n vijftien deepsea-schepen aan.

Dat verandert echter met de vorming van de P3-alliantie van Maersk met MSC en CMA-CGM, waarmee ’s werelds grootste drie carriers vanaf medio volgend jaar één blok gaan vormen, mits ze toestemming krijgen van de kartelautoriteiten in Europa, Azië en Noord-Amerika. Het gezamenlijke volume van de top-3 zou ruim voldoende zijn om er een rendabele operatie op te baseren.

Een woordvoerster van Maersk Line in Rotterdam bevestigt dat het contract met Smit, dat eind dit jaar afloopt, is opgezegd en dat er met ‘verschillende andere partijen’ gesproken wordt. Of de combinatie Svitzer/Iskes daar bij is, kan ze niet zeggen. Directeur Ard-Jan Kooren van Kotug laat weten niet te kunnen reageren zo lang het om geruchten gaat.