Volgens hoofdingenieur Daniel Cho van Daewoo moet het mogelijk zijn om de Triple E’s nog minder bunkers te laten verbruiken door wat kleinere hoofdmotoren te installeren, zonder daarbij afbreuk te doen aan de snelheid van de schepen.

Wanneer de aandrijving van een schip gewijzigd wordt, moet ook de vormgeving van de romp herbekeken worden omdat die bepalend is voor het brandstofverbruik. Voor de werf en de rederij is dit een boeiende oefening, omdat er nooit eerder containerschepen van dit formaat gebouwd werden.

Het aanpassen van het scheepsontwerp is niet zo evident. In eerste instantie rekende Daewoo op 38 weken om een schip van 18.270 teu te bouwen. Nu de routine er is, gaat de bouw van deze recordschepen alsmaar vlotter.

De volgende zes schepen van de Triple E-serie die onder de namen ‘Madison Maersk’, ‘Magleby Maersk’, ‘Maribo Maersk’, ‘Marstal Maersk’, ‘Matz Maersk’ en ‘Mayview Maersk’ in de vaart zullen komen, blijven dan ook identieke zusterschepen van het eerste schip, de ‘Maersk Mc-Kinney Møller’.

De aangepaste configuratie zal normaliter gelden voor de volgende tien schepen die Daewoo tussen september 2014 en september 2015 moet overhandigen aan Maersk Line. De Franse consultant Alphaliner houdt er rekening mee dat de oplevering van de tweede reeks Triple E-schepen uitgesteld kan worden omdat een nieuwe rompvorm eerst uitvoerig op schaalmodellen uitgetest moet worden.

Bekijk de speciale Maersk Mc-Kinney Møller-pagina met al het nieuws over de Triple E-recordschepen.