De schepen in kwestie werden in 2003 besteld door de Britse eigenaar Zodiac Maritime op basis van een langetermijncharter aan Hyundai Merchant Marine. Het kwintet kwam in de loop van 2006 in de vaart.

Navios betaalt zo’n 55 miljoen dollar per schip. Tegenover de investering van 275 miljoen dollar staat het feit dat er per schip een dagelijks chartertarief van 30.150 dollar betaald wordt, goed voor 55 miljoen dollar aan inkomsten per jaar. Navios rekent voor de vijf schepen op een jaarlijks cash flow van 27,5 miljoen dollar.

De schepen van 6.800 teu blijven nog tien jaar voor Hyundai varen, maar de Grieken kunnen dat contract over zeven jaar beëindigen als ze dat zouden willen.

De Zuid-Koreaanse rederij zet vier van de vijf schepen in op de een dienst op de trans-Pacific. De ‘Hyundai Singapore’ werd in mei voor een periode van twaalf maanden onderverhuurd aan MSC, die deze postpanamax momenteel inzet tussen Noord-Europa en Zuid-Afrika.