Normaal gesproken varen de schepen vanuit China via het Suezkanaal naar Europa. Vanwege de klimaatverandering is het nu langer mogelijk om de noordelijke route te varen. Er zijn dan geen ijsbrekers meer nodig en de tocht duurt in plaats van 48 dagen nog maar 35 dagen.

De internationale maritieme organisatie IMO verwacht dat binnen 20 jaar 25% van de goederen tussen Europa en Azië via deze route gaat. Die is dan naar verwachting door de opwarming van de aarde langer bevaarbaar.

De ‘Yong Sheng’ (bouwjaar 2002) is 160 meter lang en 23,70 meter breed. Het schip vertrok 8 augustus uit de havenstad Dalian en maakte een tussenstop in Shanghai.

Het actualiteitenprogramma EenVandaag (dinsdag 10 september, 18:15 uur, Nederland 1) bespreekt de nieuwe vaarroute met Cees Homan, majoor generaal buiten dienst bij de marine en nu onderzoeker bij Instituut Clingendael en met voormalig kapitein Hans Heynen, nu journalist bij Schuttevaer. Met Jan de Hond bekijken het programma de route vanuit historisch perspectief. Hij is conservator van het Rijksmuseum en gespecialiseerd in de reis van Willem Barentsz.