Het huidige breedspoornet komt niet verder dan de grens tussen Oekraïne en Slowakije. Voor het traject door Slowakije en Oostenrijk naar Wenen zal nu eerst een haalbaarheidsonderzoek worden uitgevoerd.

De Österreichische Bundesbahn (ÖBB) verwacht dat het project economisch levensvatbaar is, gelet op de groeiende ladingstromen tussen Azië en Europa. De volumes zullen zich tot 2030 verdubbelen, denkt de ÖBB.

Het spoor kan in het intercontinentale vervoer van goederen goed concurreren met de containerlijnvaart omdat de doorlooptijd de helft korter is. Een schip doet er dertig dagen over om van China naar West-Europa te varen. De trein heeft daar maar vijftien dagen voor nodig.

Daarbij is een niet onaanzienlijk deel van de lading die uit Azië per schip naar West-Europa wordt gebracht, bestemd voor gebieden elders in Europa. Door zijn centrale ligging kan Oostenrijk een goed alternatief zijn voor zeevervoer, omdat het voor- en natransport in het achterland korter is.

De kosten van de aanleg van de breedspoorverbinding zullen in de miljarden lopen. Hoe hoog de rekening uitvalt, is nog onbekend. Wel denkt ÖBB nu al te weten dat het project in Oostenrijk alleen al zorgt voor drieduizend arbeidsplaatsen.

Het nieuwe spoor, met inbegrip van de benodigde terminals, zou er in 2025 kunnen liggen.