Sea-Invest en Zuidnatie kondigden in 2005 aan dat ze in een 70/30 joint venture een concessie van 53 hectare hadden verworven aan de Scaldiahaven in Vlissingen. De aanvankelijke bedoeling was daar een grote multipurpose terminal uit te bouwen die zich in ruime mate zou toeleggen op containerbehandeling.

Van de drie containerprojecten in de Zeeuwse haven (met ook de Westerschelde Container Terminal en de Verbrugge Container Terminal) leek die Scaldia Container Terminal (SCT) lang de eerste die concrete vorm zou krijgen. Maar het was wachten tot de aanleg van de kaaimuren, waarvan de eerste fase uiteindelijk pas in 2010 klaar was.

Intussen had de crisis toegeslagen en waren de hoge groeiverwachtingen voor het containerverkeer in alle havens van de range danig naar beneden toe herzien. Die ongunstige economische context zorgde voor ernstige vertraging in de opstart van de SCT. Op de dwarskade achterin de insteekhaven, die bestemd was als mogelijk onderdeel van de terminal, kwam zich vorig jaar al een ander bedrijf vestigen.

Van uitstel is voor de SCT uiteindelijk afstel gekomen, nadat ook pogingen om de faciliteit een andere invulling als tankterminal te geven zonder succes bleven. Aan de terminal is uiteindelijk nooit enig schip behandeld.

Sea-Invest en Zuidnatie gaven eind vorig jaar al hun erfpacht voor de resterende 33 hectare terug aan Zeeland Seaports, met wie een minnelijke schikking werd afgesloten waarbij de twee bedrijven een schadevergoeding hebben betaald aan de Zeeuwse havenbeheerder. De gezamenlijke dochter naar Nederlands recht die ze voor dit project hadden opgezet, Scaldia Terminal Operators, wordt momenteel ontbonden.

‘De containerlijnen zijn uiteindelijk niet bereid gebleken om Vlissingen aan te lopen’, zegt topman Marcel Dubourg van Zuidnatie. ‘De markt waar we op mikten, is door de crisis volledig in elkaar gezakt’, bevestigt ook Sea-Invest.

‘Jammer, want nieuwe partijen zijn uiteraard altijd welkom. Maar het is in deze periode bijzonder lastig om nieuwe activiteiten op te zetten’, klinkt het aan de kant van Zeeland Seaports.

Een deel van de door Sea-Invest/Zuidnatie teruggegeven terreinen is intussen al in concessie genomen door Verbrugge Terminals, die daar nieuwe loodsen gaat bouwen om zijn stukgoed- en breakbulkactiviteiten uit te bouwen.