De omzetdaling was het gevolg van enkele transacties met Deutsche Bahn. HHLA verkocht zijn belang van 50% in Transfracht aan Deutsche Bahn, maar verwierf de resterende aandelen in Polzug en een belang van 86,5% in Metrans.

Het bedrijfsresultaat voor rente en belastingen daalde 10% tot 186,3 miljoen euro. Dit met inbegrip van een boekwinst van 17,6 miljoen euro op de verkoop van het belang in Transfracht. Ook moest een voorziening voor hogere kosten worden getroffen wegens het uitstel van de verdieping van de Elbe.

Verder namen de personeelskosten toe en liep het aandeel van de overslag van feedercontainers in de totale omzet op. Overslag van feedercontainers is minder lucratief dan die van diepzeecontainers. Er waren ook nog eens aanloopkosten voor de invoering van een nieuw systeem op de containerterminal Burchardkai.

HHLA zag vorig jaar de trafiek van en naar het Verre Oosten met 8,3% teruglopen, maar die van en naar Noord-Amerika met 19,4% toenemen. Het feedervervoer van en naar de Oostzee groeide in volume met 15,7% tot ruim één miljoen teu.