De agv’s zijn van hetzelfde type als de 37 die APM Terminals eerder bij Gottwald bestelde voor zijn nieuwe terminal op Maasvlakte 2. De onbemande voertuigen (automated guided vehicles) worden de eerste ter wereld die volledig elektrisch zijn aangedreven. Ze worden daarom geleverd met accupakketten en laadstations.

De werktuigen kunnen containers volautomatisch oppikken of afzetten. Omdat ze met een eigen liftsysteem zijn uitgerust hoeven de agv’s niet meer te wachten tussen twee opdrachten, wat de capaciteit ten opzichte van oudere geautomatiseerde terminals fors verhoogt.

De agv’s zetten de containers af op speciale rekken, waar ze vervolgens door een stapelkraan worden opgepikt en in de stack worden geplaatst. Als de accu’s aan boord bijna leeg zijn, rijden de agv’s automatisch naar een laadstation, waar, eveneens automatisch, van accu gewisseld wordt.

Volgens Terex is het nieuwe systeem twaalf maanden uit en te na getest en betrouwbaar gebleken. APMT had in eerste instantie dieselelektrische wagens besteld, maar heeft die opdracht later omgezet en volledig elektrische werktuigen besteld.

De stuwadoors spelen daarmee in op de eis van Havenbedrijf Rotterdam dat de nieuwe terminals op Maasvlakte 2 de schoonste ter wereld moeten worden. Omdat alle materieel elektrisch is, zullen ze lokaal nauwelijks CO2 uitstoten. Vrachtwagens die containers komen brengen of halen, moeten van het schoonste type (Euro VI) zijn.

RWG heeft vijftig verder automated stacking cranes (asc’s) bij Terex besteld. Die ‘één-over-vijf’ stapelkranen zijn van hetzelfde type als die Antwerp Gateway (foto) al in gebruik heeft. Volgens Terex kunnen ze ‘blind’ hun werk doen in extreme omstandigheden, bijvoorbeeld harde wind tot 10 Beaufort.