Havenbedrijf Rotterdam (HbR) heeft een exclusieve overeenkomst gesloten met Braziliaanse partners voor de ontwikkeling van een volledig nieuwe haven, Porto Central ten noorden van Vitória.

Volgens een HbR-woordvoerder staat Sohar model voor dit project. In die haven in Oman heeft Rotterdam een belang van 50%.


De overeenkomst is gesloten met projectontwikkelaar Terminal Presidente Kennedy (TPK), de deelstaat Espirito Santo en de gemeente Presidente Kennedy op wiens grondgebied de nieuwe haven moet komen. Volgens de woordvoerder wordt Porto Central een industriehaven, vooral voor de export van droge en natte bulk.

Drijvende kracht achter het project lijkt het mijnbouwbedrijf Ferrous te zijn, dat vorige jaar in de regio Minas Gerais, zo’n 400 kilometer landinwaarts, is begonnen met de winning van ijzererts. De ijzerertsvoorraden in dit nieuw ontwikkelde gebied worden geschat op ruim vijf miljard ton, waarvan zo’n twee miljard ton winbaar.

In de beginfase bedraagt de productie 2,5 miljoen ton per jaar, maar die moet in 2015 al 25 miljoen ton zijn en in 2018 al zo’n 60 miljoen ton. Ferrous wil een eigen transportsysteem ontwikkelen, waarschijnlijk in de vorm van een pijplijn voor slurry, een verpompbaar mengsel van erts en water.

De eerste fase van het ‘greenfield’-project beslaat duizend hectare en volgens de woordvoerder is er ‘ruimte zat’ (zie foto) om Porto Central verder uit te breiden. Andere activiteiten die er ontwikkeld kunnen worden zijn export van natuursteen als graniet en marmer en dienstverlening aan de winning offshore van olie en gas. Het eerste schip zou ‘over enkele jaren’ in de nieuwe haven kunnen afmeren.

Port of Rotterdam International (Porint) is voorlopig alleen als kennisleverancier bij het project betrokken. In het op Tweede Paasdag officieel ondertekende contract is echter vastgelegd dat de samenwerkingsovereenkomst een joint venture wordt als alle vereiste vergunningen binnen zijn en er definitieve contracten met klanten zijn. Volgens de woordvoerder is het niet de bedoeling om Porto Central ook tot containerhaven te ontwikkelen.

Porint leek tot voor kort zijn kaarten te zetten op het noordelijker, bij Recife, gelegen Suape, waar Rotterdam zich al vijf jaar geleden meldde. Volgens de woordvoerder is dat project door het uitblijven van noodzakelijke wetgeving echter op een laag pitje gezet.

Het Rotterdamse Havenbedrijf heeft het afgelopen jaar in opdracht van de regering wel een strategische studie naar de hervorming van de complete Braziliaanse havensector uitgevoerd. Die omvat 34 openbare havens langs 8000 kilometer kust.

Begin dit jaar opende HbR al een eigen kantoor in São Paulo voor havenontwikkeling in Brazilië, dat geleid wordt door de Nederlander Peter Lugthart. Porint, onder leiding van Roger Clasquin, is verder actief in onder meer Roemenië, India, China en Zuid-Afrika en heeft zich ten doel gesteld om binnen enkele jaren vier deelnames naast Sohar te realiseren.