Zoals eerder gemeld zal de nieuwbouw, de Umm Salal, gaan varen in de AEX7/FAL2-dienst van China Shipping, waarvoor ook Evergreen en CMA CGM een schip leveren. Wanneer alle negen ulcs opgeleverd zijn, zullen ze allemaal in een UASC-dienst tussen Noord-Europa en het Verre Oosten.

UASC bestelde bij Samsung Heavy Industries negen ulcs in juni 2008, net voor het uitbreken van de crisis. Aan de order hangt dan ook een duur prijskaartje van anderhalf miljard dollar.

De ceo van de rederij, Jorn Hinge, beseft dat het een uitdaging wordt om de containerreuzen te vullen en zo van de schaalvoordelen te kunnen profiteren. Mede daarom heeft UASC nieuwe noordzuid-diensten gestart naar West-Afrika, Australië en Zuid-Amerika, die aansluiten met de grote oostwest-lijnen.

De naam van de eerste ulcs verwijst naar een gebied in Qatar dat bekend is omwille van zijn vele historische gebouwen. De ‘Umm Salal’ werd gedoopt door sjeik Ali Bin Jassim Al Thani, de vertegenwoordiger van Qatar in de raad van bestuur van de Arabische rederij. Na de doop werden de traditionele groepsfoto’s genomen.

Foto’s maken van de ‘Umm Salal’ bij ECT in Rotterdam zal op 3 juni mogelijk zijn. Op 9 juni wordt het schip op maidentrip in Zeebrugge verwacht.